2010. augusztus 15., vasárnap

Ildikó 60


A híres budapesti cukrászda "E80" (Elemér bácsi 80. születésnapi tortája) után az anyukám 60. születésnapjára készített tortát neveztem el így. Mível a névadó desszert is több íz és réteg kombinációja ezt szerettem volna én is megvalósítani. A piskóta alapot még a nagypapámtól tanult "vizes piskóta" recept alapján készítettem; abból is kettőt. Az egyiket az alább leírtak szerint, a másiknál a lisztből kivettem 5 evőkanálnyit, s helyette 4 evőkanál hollandkakaóport kevertem a tésztába. A két tortát egyenként kettévágva lett 4 piskótalapom.
Hozzávalók a vizespiskótához:
4 tojás
8 evőkanál víz
20 dkg cukor
20 dkg liszt
4 kávéskanál sütőpor
Bekapcsolom a sütőt 180 fokra. A tojások fehérjét keményre felverem. Folyamatos keverés mellett hozzáadom apránként a cukrot, a tojások sárgáját és végül a vizet. Fakanálra váltok és a sütőporos lisztet óvatosan beleforgatom a masszába. Zsírozott/olajozott-lisztezett 28 cm-es kapcsos tortaformába teszem. 20 percig sütöm (tűpróba). Rácsra téve a formából kivéve kihűtöm.
A töltelékekhez készítettem egy nagyobb adag "hamis besamelt". 8 evőkanál lisztből és 8-9 dl tejből. 4 tölteléket készítettem. 2 evőkanál cukorból és 1 evőkanál vízből szirupot főztem, amibe belekevertem 15 dkg darált diót, amikor kihűlt, a szintén hideggé dermesztett besamelből tettem hozzá, hogy "lazítsam" a krémet. 200 g nutellához szintén tettem a besamelből, és simává kevertem. A harmadik töltelékhez 200 g gesztenyepürét kevés rummal és besamellel tettem kenhetővé. Az utolsó krém a kakaós: ehhez 10dkg cukor, 10 dkg vaj, és 2 evőkanál holland kakaópor habosra turmixoltam a maradék besamel felhasználásával.
A torta alapja egy barna piskóta, amire az első töltelék a gesztenyés. Ezt a fehér piskótalap és nutellás töltelék követi, majd a második barna lap és a diós töltelék. A tetejét a fehér piskóta szelet zárja. Az oldalának egyenetlenségét és a tetejét a kakaós töltelékkel korrigálom. Díszítésként a tetejét megszórtam darált dióval, illetve negyed-fél diószemeket olvasztott csokiba mártottam, és körberaktam a tortán.
Nagyon kiadós, laktató!

1 megjegyzés: