2011. november 5., szombat

Sárgabarackos kölestorta -2011. év tortája


A világszabadalmas 'Zila' tortaforma nem olcsó mulatság, ám a felhasználásának lehetősége végtelen... Ugyan a kitaláló cukrászdájában még nem jártam, de továbbgondolt variációk egy-két példányát már megízlelhettem.
Első próbálkozásként igyekeztem mindent az eredeti recept szerint elkészíteni. A tanulságokat, pedig a következő próbálkozások során fogom alkalmazni.
Időigényes, de otthoni körülmények között is elkészíthető. Az elkészítés sorrendjében álljon itt a recept.

1. Alapfőzet hozzávalói:
290 g hántolt köles
1100 ml tej
260 g cukor
1 db vanília rúd kikapart belseje
5 g só
60 g vaj
1 db citrom reszelt héja
A hántolt kölest alaposan megmostam forró vízzel, majd folyamatos keverés mellett, puhára főztem a tejjel, a sóval és a vaníliarúd kikapart belsejével. Amikor késznek nyilvánítottam levettem a gázról és hozzá adtam a cukrot, a vajat és a reszelt citromhéjat. Ebből az alapból 500 grammot kimértem egy lapostányérra, elterítettem és alufóliával letakarva hűvösre félre tettem.

2. Torta alap
960 g köles alap (az alapfőzet maradéka)
3 egész tojás
30 g mandulaliszt
70 g őrölt lenmag vagy lenmagpehely
60 g áttört túró
A sütőt bekapcsoltam 180 fokra. A piskóta sütésére többféle praktikát láttam, én a számomra legegyszerűbbet választottam. Egyik teflonos sütőformám átmérője megegyezett a szilikonos forma fémgyűrűjének átmérőjével. Így csak az aljába tettem sütőpapírt.
A maradék forró köles alaphoz hozzá adtam az előzőleg botmixerrel pépesített túrót, a mandulalisztet és a lenmagpelyhet, (legközelebb szerintem a lenmagpehely liszttel fogom készíteni, talán akkor homogénebb piskótát kapok), végül az egész tojásokat. Ekkorra a massza már nem volt olyan forró, hogy kicsapódjon benne a tojás. Majd alaposan összekevert tésztát a formába töltöttem. Az előmelegített sütőben 50 percig sütöttem, majd rácsra tettem hűlni.

3. A torta teteje
500 g langyosra hűlt, a félretett köles alap
100 g darabolt sárgabarackkonzerv (vagy friss gyümölcs)
50 g sárgabarack koncentrátum
150 g felvert tejszínhab
100 g lefőzött zselatin
A 'Zila' szilikon tortaformát a behelyezett a fém karikával együtt, befújtam "formaleválasztóval", (de tökéletes, ha vékonyan olvasztott vajjal kikenjük), és tálcára helyeztem.
A félretett és langyosra hűlt köles alaphoz, hozzá kevertem a darabolt sárgabarackot, az 50 g sárgabarack koncentrátumot, majd lazítottam a 150 g felvert tejszínhabbal és a végén hozzá kevertem a meleg zselatint. A krém állaga akkor optimális, ha kissé lágy, majdnem folyós, így könnyen felveszi a szilikonforma mintáját. Az előkészített tortaformába töltöttem és az utasítások szerint ügyeltem a "tömörítésre". (A fémkarikát a formához szorítva tálcával együtt kissé az asztalhoz ütögetjük.) Ezután a krémre helyeztem a kihűlt köles-piskótát, s enyhém rányomtam. Majd egy éjszakán keresztül hűtőbe tettem. (A eredeti recept szerint 4 órás a mélyhűtést igényel). Legközelebb, lehet hogy csak vékonyabb piskótát teszek az aljára...

Díszítés
Amit még előző nap elkészíthetünk a nyílásokat takaró, díszítő csokoládé lapok. 10 dkg étcsokit gőz felett felolvasztottam, majd egy sima, folpakkal lefedett lapra simítottam. Amint megdermedt, meleg pengével háromszögeket vágtam belőle.

4. Töltelék öntet
230 g sárgabarack
70 g cukor
4,5 g pektin (ennek hiányában befőzőcukor)
"Szezonálisan használhatunk friss illetve fagyasztott sárgabarackot. A sárgabarackot turmixoljuk le, majd folyamatos keverés mellett forraljuk fel. Ezután adjuk hozzá a cukorban elkevert pektint, és folyamatos kevergetés mellett forraljuk újra. Tortába töltés előtt hűtsük vissza" a recept szerint.
Én a saját baracklekváromból készítettem az öntetet. (Egy evőkanál gönczi barackpálinkával és egy deci sárgabarack gyümölcslével "folyósítottam a lekvárt).

5. Összeállítás
A megdermedt tortát a piskótás részével lefele egy tortatálra állítottam, s a tetejéről óvatosan leválasztottam a szilikont, majd óvatosan a fémkarikát is lehúztam. A torta üregeibe betöltöttem a házi sárgabaracköntetet. Díszítettem a csokoládé háromszöglapokkal és felezett sárgabarack konzervvel. (Ha az elkészítés és a tálalás között hosszabb idő telik el tanácsos a barackok tetejét vékony aszpikkal bevonni, úgy szép fényes marad!)

A forma kijelöli a vágási vonalakat. A tányérra téve kevés tejszínhabbal még megbolondíthatjuk. S evés közben fedezhető fel a különlegesség: a tortaszeletből kibuggyanó folyékony öntet.
Nagy sikere lett! Igazán finom volt. Így kedvet kaptam a saját ötletekkel átalakított torták megalkotására!

3 megjegyzés:

  1. Imádom ezt a tortát :). Sok negatív kritikát olvastam róla, sőt, pozitívat talán egyet sem. Nekem mégis a kedvencem. Ha bárhol, bármelyik cukrászdában látom, egyszerűen be kell mennem, és ennem kell egy szeletet belőle. Ilyen süti nincs még egy, aminek nem bírnék ellen állni :)

    Köszi, hogy az elkészítés folyamatát leírtad nekünk :)

    VálaszTörlés
  2. Gabi ! fantasztikus vagy.Nóri unokám lisztérzékeny,és a fiam mindig ezt a tortát veszi neki,s multkor én is megkóstoltam.Érdekes ízek,de jó volt,gondolom a Tied még finomabb !!

    VálaszTörlés
  3. Nem semmi!!!! Gyönyörű lett!!! Az utolsó fotótól elolvadok :)

    VálaszTörlés